AI įrankių įtaka darbuotojų produktyvumui

AI įrankių įtaka darbuotojų produktyvumui

2023 m. rugsėjo mėnesį pasirodė išsami studija tyrinėjanti esamų AI įrankių įtaką darbuotojų produktyvumui.

Vadybos konsultantų įmonė Boston Consulting Group kolaboravo su tyrėjais iš kelių didžiųjų verslo mokyklų eksperimento atlikimui.

Eksperimente dalyvavo 758 darbuotojai, pastebėjo V. Indilas. Jie atliko specialiai sukurtas užduotis, tipines konsultanto darbui. Daliai buvo leista naudotis AI (GPT-4), o daliai ne. Už gerą atlikimą numatytos finansinės paskatos. Ir kaip pridera pagal gerąsias praktikas, tyrimo dizainas registruotas iš anksto, nemačius duomenų.

18 iš 19 užduočių (tarp kurių buvo idėjų generavimas, analitinės užduotys, įtikinančių tekstų rašymas) tie, kurie galėjo naudotis GPT-4, atliko visokeriopai geriau. Daugiau (+12%), greičiau (+25%) ir kokybiškiau (+40%). Kokybę vertino žmonės.

Viena iš užduočių buvo kurta specifiškai siekiant, kad AI ją atlikti būtų sunku. Prašoma strateginės rekomendacijos remiantis kiekybiniais duomenis ir interviu. Interviu reikėjo pastebėti subtilią užuominą, kuri padeda interpretuoti duomenis ir be kurios lengva padaryti klaidą. Šią užduotį darbuotojai, kuriems leista naudotis AI atliko greičiau, bet klaidingiau (19% daugiau klaidų).

Iškelta svarbi sąvoka: „nelygių kraštų” (jagged frontier) AI kompetencijų sritis. Iš pirmo žvilgsnio užduotys gali atrodyti vienodai sudėtingos, bet kai kurias AI atliks daug geriau nei kitas. Kuo geriau suprasim AI kompetencijų sritį, tuo didesnius produktyvumo laimėjimus galėsim pasiekti.

Taip pat pastebėtos kelios strategijos, kaip AI naudojosi sėkmingiausi darbuotojai:

  • „Kentauras”: aiškesnis darbų pasidalinimas, kur dalį užduočių žmogus atlieka pats (tas, kurias geriausiai moka), o dalį palieka AI.
  • „Kiborgas”: kai tą pačią užduotį žmogus atlieka tandemu su AI, aktyviai siūlydamas patikslinimus ir pataisymus.